13 LO w Szczecinie

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

CEREMONIA ZAKOŃCZENIA Igrzysk zimowych nie tylko w Pjongjangu
Dziękujemy Wam za wspaniałą zabawę w ramach I ZIMOWYCH IGRZYSK JĘZYKOWYCH. Codziennie dostarczaliście nam wielu emocji językowych, bo żadna z dyscyplin nie pozostawiała Was obojętnymi. Na piątkowej gali podsumowaliśmy Wasze zmagania i nagrodziliśmy tych, którym udało się uzyska najwyższe noty. W załączniku prezentujemy tabelę wyników.

Wszystkim gratulujemy:

ODWAGI, NIEOCZYWISTOŚCI, POLOTU, HUMORU, RADOSNEJ TWÓRCZOŚCIŚMIAŁOŚCI!

Podsumowanie
Największym atutem Festiwalu Języka Polskiego jest jego różnorodność. Oprócz wielu wydarzeń o tematyce literackiej, językowej czy dziennikarskiej, mieliśmy możliwość obcowania z teatrem - we wtorek zasiedliśmy na widowni Teatru Współczesnego, aby poznać „Pijanych” w reżyserii Norberta Rakowskiego.
Zakończeniem całego Festiwalu miało być spotkanie w przestrzeni Stowarzyszenia Sztuki Eksperymentalnej Interior, które odważnie działa w obszarze teatralnej pracy z młodzieżą. Nie wiedzieliśmy, z czym przyjdzie nam obcować, ale jako że Stowarzyszenie ma ugruntowaną renomę wśród uczniów naszej szkoły, byliśmy zaciekawieni i pełni wysokich oczekiwań co do naszej wizyty na Kaszubskiej 59.

Na początku wieczoru okazało się, że doświadczymy czegoś innego - nie będziemy tylko biernymi widzami wystawienia sztuki, ale uczestnikami warsztatów teatralnych zorganizowanych przez naszych rówieśników - pod opieką dr. n. hum. Jakuba Michała Pawłowskiego.

Na początku zostaliśmy rzuceni na głęboką wodę - musieliśmy wejść w rolę kandydatów do szkoły teatralnej - naszym zadaniem było improwizowane odegranie etiud teatralnych. Nie było to zadanie najłatwiejsze, ponieważ wymagało od nas zrzucenia naszych codziennych masek i przybrania narzuconej nam roli.

Następnie uczestniczyliśmy w zajęciach prowadzonych przez pana Pawłowskiego. Rozpoczęły się one od wspólnej próby zdefiniowania, czym jest warsztat aktora. Po dojściu do konkluzji, wykonaliśmy podstawowe ćwiczenia, mające na celu poprawę naszej dykcji i wymowy.

Na koniec podzieliliśmy się na cztery grupy i przeszliśmy do ostatniej części naszych zajęć, czyli odegrania etiud, których tematy były dość niecodzienne. Było to bardzo przyjemne zadanie, w którym mogliśmy wykorzystać elementy ćwiczone podczas wcześniejszych zajęć.

Całe wydarzenie, choć było swego rodzaju zajawką teatralnej tematyki - z uwagi na ograniczony czas, było dla nas niezwykle wartościowe, dana nam została szansa na przełamanie barier w naszej podświadomości czy poćwiczenie  wymowy. Dla wielu z nas było to inspirujące, może nawet nakieruje niektórych na rozpoczęcie teatralnych działań. Po za tym, dzięki zajęciom, rozwinęliśmy się jako młodzi widzowie, odbiorcy sztuk teatralnych - zostaliśmy uświadomieni w pewnych kwestiach, do których wcześniej nie przykładaliśmy wagi - z pewnością wykorzystamy nabytą wiedzę podczas następnej wizyty na widowni teatru.

Warsztaty przeprowadzone przez Stowarzyszenie Sztuki Eksperymentalnej Interior były świetnym zwieńczeniem pierwszej edycji Festiwalu Języka Polskiego. Idealnie wpisały się one w zamysł całego festiwalu, którym było uczestnictwo, bezpośrednie zaangażowanie uczniów. Bardzo dziękujemy panu Pawłowskiemu i członkom Stowarzyszenia oraz, w szczególności, pani Wioletcie Świtale - pomysłodawczyni całego wydarzenia.
Maciej Skrzek

2 marca był wyjątkowym dniem dla uczniów „Trzynastki”. To właśnie tego dnia odbył się finał Festiwalu Języka Polskiego, którym żyła przez ostatni tydzień cała szkoła. Nie było ważne, z jakiej jest się klasy i czy naszym głównym zainteresowaniem jest język polski- wszyscy uczniowie w równym stopniu zaangażowali się w zadania codzienne naszej małej Zimowej Olimpiady Językowej, zorganizowanej przez zespół polonistów.
Festiwal przynosił jednak nie tylko codzienne klasowe burze mózgów. Uczniowie poznali różne formy poezji, mieli także szansę sprawdzić się w roli poety, pisząc haiku. Pobity został również rekord rozwinięcia skrótu FJP, udało  się zrobić to na różne sposoby ponad 170 razy! "Festiwal Języka Polskiego jest nowością w naszej szkole, ale za to jakże ciekawą. Wachlarz zajęć i wydarzeń pozwolił każdemu znaleźć coś interesującego dla siebie”- podkreślała aktywnie uczestnicząca w codziennych zajęciach festiwalu, jak i Turnieju Języka Polskiego, uczennica klasy II A, Zuzanna Świerczek. Oprócz przygotowanych dla uczniów zadań rozwijających twórczość i kreatywność, uczestnicy mieli możliwość dowiedzieć się czegoś ciekawego z tzw. kwadransów olimpijskich. Za symboliczną cenę, jaką było poświęcenie 15 minut  przerwy obiadowej, mogliśmy dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy, przygotowanych na podstawie pozytywnie ocenionych prac olimpijskich licealistów. „Zachęceni przez pana Jerzego Wojcieszaka, postanowiliśmy skorzystać z możliwości wysłuchania prelekcji naszych koleżanek. Było to dla mnie nieocenione doświadczenie. Cały festiwalowy tydzień utwierdził mnie w przekonaniu, że język polski niejedno ma imię”- wspominał obecny na każdej prezentacji Maciej Skrzek z klasy II A.
Największą atrakcją festiwalu stał się jednakże Turniej Języka Polskiego. W poniedziałek odbyły się eliminacje, podczas których wyłoniło się  siedem najlepszych zespołów, które zakwalifikowały się do wielkiego finału, mającego miejsce w piątek. Turniej ten był ewenementem, w każdej drużynie znajdowało się po jednej osobie z każdego rocznika, dzięki czemu uczniowie mieli okazję nawzajem uzupełniać swoją wiedzę i lepiej się poznać. Finał odbył się w obecności licznej publiczności, dyrekcji szkoły oraz komisji składającej się z naszych polonistów. Mimo zaciekłej rywalizacji pomiędzy zespołami, atmosfera była bardzo przyjemna, a każda osoba śledząca zmagania drużyn, mogła odświeżyć swoją wiedzę lub nauczyć się czegoś nowego poprzez zabawę. 
Podsumowując ten tydzień, warto wspomnieć o tych, dla których język polski nie jest pasją, i których niekiedy należy z nim „oswajać”. Dzięki festiwalowi, wielu uczniów przekonało się, że język polski to bardzo ciekawy przedmiot, który warto zgłębiać. „Gdy pierwszy raz usłyszałem o Festiwalu Języka Polskiego, wydawał mi się desperacką próbą ukazania uczniom „atrakcyjności” języka polskiego, dlatego to bardzo sceptycznie podchodziłem do oferowanych wydarzeń. Jak się jednak później przekonałem, niejedne proponowane zajęcia czy odczyty były nadspodziewanie ciekawe, nawet dla tak niehumanistycznej osoby jak ja. Jedną z rzeczy, które czyniły je wyjątkowymi było to, że przygotowane były przez uczniów dla uczniów”- mówił zapytany o festiwal, uczeń klasy III D, Maciej Maruszczak.


Festiwal przygotowany przez naszych polonistów okazał się ogromnym sukcesem. Urozmaicił on nasze codzienne, szkolne życie, przepełnione monotonią. Chętni mogli uczestniczyć również w jedynych w swoim rodzaju zajęciach pozaszkolnych, takich jak wyjścia do teatru, poszerzające horyzonty wykłady w Książnicy Pomorskiej, czy warsztaty w kinie. Jako ogół uczniów, chcielibyśmy podziękować za jego zorganizowanie, jak i wyrazić naszą nadzieję na to, że zagości on ponownie w naszej szkole w przyszłym roku.
Julia Mazurkiewicz klasa II a

>>wyniki Turnieju Języka Polskiego

>>tabela wyników ZIO Języka Polskiego

GALERIA: