13 LO w Szczecinie

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Kwadrans olimpijski
Dnia 26 lutego rozpoczął się w naszej szkole Festiwal Języka Polskiego. Pośród wielu polonistycznych atrakcji wypełniających po brzegi każdy dzień tygodnia, znalazły się także codzienne kwadranse olimpijskie – piętnastominutowe wykłady przedstawiające najważniejsze zagadnienia prac literaturoznawczych tegorocznych uczestników Olimpiady Literatury i Języka Polskiego. W poniedziałek podczas długiej przerwy w sali nr 6 odbyło się pierwsze takie spotkanie. Cieszyło się ono ogromnym zainteresowaniem uczniów. Jako pierwsza o swojej pracy mówiła Joanna Kalita z klasy III c. Licealistka na podstawie pisemnej wypowiedzi pozytywnie ocenionej podczas I etapu OLiJP  rozwinęła problem wpływu literatury na człowieka, odnosząc się do takich dzieł jak „Lalka” Bolesława Prusa czy „Pani Bovary” Gustava Flauberta. Uczennica pani Szybowskiej nie tylko omówiła zachowanie bohaterów w przytoczonych lekturach, ale także podjęła refleksję nad tym, czym jest książka, jaką rolę pełni w życiu człowieka oraz co stałoby się, gdyby czytelnictwo zanikło. Podczas kolejnych kwadransów olimpijskich poruszone zostaną równie ciekawe tematy.
Sylwia Afetowicz III a

Turniejowe zmagania z językiem polskim
Jedną z atrakcji Festiwalu jest Turniej Języka Polskiego. Dwanaście sześcioosobowych drużyn mieszanych (SP, GM, LO) wzięło dziś udział w eliminacjach do części finałowej, która odbędzie się w piątek. Uczestnicy w ciągu dwudziestu minut musieli rozwiązać test złożony z pytań dotyczących ortografii, interpunkcji i poprawności językowej. Po oddaniu arkuszy konkursowych przyszedł czas na omówienie i wytłumaczenie poprawnych odpowiedzi, które wzbudziły wiele emocji. Następnie rozpoczął się najbardziej trzymający w napięciu etap konkursu - oczekiwanie na wyniki decydujące o tym, które drużyny przejdą do piątkowego finału. Jednak, niezależnie od rezultatów, turniej sprawił uczniom wiele radości i zapoczątkował międzyklasową integrację.
Ania Wołejsza III a

Serdecznie dziękujemy za udział w tym etapie zabawy językowej. Do finału zapraszamy siedem zespołów, które uzyskały najwyższe wyniki. Szczegółowa lista znajduje się na tablicy festiwalowej przy sali nr 7. Spotkanie drużyn zakwalifikowanych do finału odbędzie się w piątek 2 marca o godzinie 12.30 w sali nr 10 – obecność obowiązkowa w dobrych humorach z umysłem otwartym na polonistyczną rywalizację J.  Wszystkim zespołom gratulujemy odwagi i życzymy sukcesów w codziennych zmaganiach z językiem ojczystym.
Anna Dańko, Ewa Madruj, Katarzyna Turnau-Matynia

Igrzyska zimowe nie tylko w Pjongjangu
Zaprosiliśmy wszystkie klasy do zmagań w I Zimowych Igrzyskach Językowych. Codziennie czekają na Was kolejne zadania w różnych dyscyplinach olimpijskich. Przedstawiciel klasy odbiera i oddaje kopertę z materiałem w sekretariacie szkoły – 7.30-7.50 odbiór, do godziny 13.50 tego samego dnia - oddanie. Wyniki konkurencji z poprzedniego dnia będą zamieszczane na festiwalowej tablicy przy sali nr 7.
Poniedziałkowym zadaniem w narciarstwie alpejskim było napisanie haiku, którego tematem były narty. Wasze pomysły i klasowe wyniki prezentujemy w załączonym materiale. Wszystkim gratulujemy pomysłowości i dziękujemy za udział w pierwszej konkurencji.
Zapraszamy do dalszej wspólnej zabawy!
Agata Sosnowska, Katarzyna Turnau-Matynia

>>zobacz

Warsztaty filmowe
Dzisiaj w Ramach Festiwalu Języka Polskiego organizowanego przez naszych polonistów braliśmy udział w lekcji w kinie nt. możliwości oraz zagrożeń współczesnych mediów- głównie internetu. Zajęcia organizowane były przez Centrum Edukacji Filmowej w jednej z sal w Multikinie. Rozwijaliśmy umiejętność dokonywania selekcji informacji i ich krytycznej oceny, a prowadzący kierował naszą uwagę na odróżnianie faktów od opinii, a także wskazywał na odróżnienie krytyki od hejtu oraz manipulację. Po aktywnej części dot. mediów obejrzeliśmy film o naszym rówieśniku, którego życie wystawiło na wiele prób, a on pomimo wszystko dał radę i dokonał tego, czego się podjął. Zbudowani i zmotywowani opuściliśmy szczecińskie Multikino.

Filozofia umysłu
Filozofia umysłu mimo centrum swoich rozważań w postaci metafizycznych nauk mentalnych, była „enzymem“, który wywołał powstanie oddzielnej nauki nazwanej kognitywistyką. Pozaempiryczne zagadnienie od wieków starano się usystematyzować. Dzięki wytworzeniu złożonych struktur teoriopoznawczych, uczniowie  XIII Liceum Ogólnokształcącego mają szansę zaspokojenia swojego epistemicznego głodu wiedzy o sobie i świecie. Możliwość owa została zmaterializowana w postaci współpracy z Instytutem Filozofii Uniwersytetu Szczecińskiego w ramach poniedziałkowych wykładów. Celem projektu jest podniesienie kompetencji ogólnorozwojowych uczniów. Od września wychowankowie wysłuchali już prelekcji z dziedziny etyki, epistemologii i wspomnianej wcześniej filozofii umysłu. Na dzisiejszym wykładzie poznali teorie organizacji wnętrza zaznaczając jego podział (Darwinowskie, Skinnerowskie, Popperowskie, Gregoriańskie) oraz zauważyli jego paralelę z organizmami biologicznymi (mięsożerne, roślinożerne, „informacjożerne“). Doktorant Uniwersytetu Szczecińskiego, pan Artur Kosecki, podzielił się z zaangażowanymi w filozofię wiedzą o behawioryzmie. Ciekawe twierdzenia zostały dopełnione konstruktywną krytyką, zarówno współczesną, jak i historyczną. Interakcja z uczniami wprowadziła na zajęciach atmosferę prawdziwej „burzy mózgów“, która zaowocowała rozważaniami nad własną egzystencją. Trudne pytania zadawane były nie tylko przez przedstawiciela Instytutu Filozofii, lecz także przez młodych słuchaczy. Czym jest świadomość? Czy każda istniejąca istota posiada świadomość? Czy mózg jest komputerem? - to tylko niektóre pytania, na które uczniowie Trzynastki poszukiwali odpowiedzi. Każdy, pomimo zajęć w grupie, odnalazł swoją własną. Niektórzy natomiast wyszli z sali „208“ z większą liczbą, niż do niej wkraczali o 16:15 :).

GALERIA: